اخبار

تغییرات تراکنش های شاپرکی در 6 سال اخیر

بر اساس آمارهای منتشر شده در سامانه شاپرک جمع کل ارزش تراکنش ها با ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل به رقمی بالغ بر ۹،۲۶۵ همت رسید. رشد ۳۰ درصدی این شاخص در مقابل رکوردهای تورمی در این سال برخی تحلیل ها را به سوی کاهش تقاضای خرد در این بازار سوق داده است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از شبکه شاپرک، تعداد کل تراکنش های سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۳،۶۵۶ میلیون عدد بود که این تعداد از رشد ۱۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.

در سال ۱۴۰۰ تعداد کل تراکنش های شاپرک بیش از ۳۸،۸۵۷ میلیون عدد بود که در قیاس با سال ۹۹ رشد ۱۷ درصدی را تجربه کرده بود. تعداد تراکنش های سال ۹۹ نیز با ۲۴ درصد افزایش نسبت به سال ۹۸ به ۳۳،۱۶۹ میلیون عدد رسیده بود.

در سال ۹۸ تعداد کل تراکنش ها ۲۶،۷۱۷ میلیون عدد بود که نسبت به سال قبل از آن ۲۳ درصد رشد داشت. سال ۹۷ نیز تراکنش های شاپرکی با ۲۸ درصد افزایش به ۲۱،۷۶۸ میلیون عدد رسیده بود. این میزان رشد در سال ۹۶ برابر با ۳۵ درصد بود.

همانطور که این آمار گواهی می دهد تقریبا از سال ۹۹ به بعد میزان رشد سالانه تعداد تراکنش ها نسبت به سال های قبل از آن، روند کاهشی گرفته است.

با وجود اینکه در سال ۱۴۰۱ از لحاظ تعدادی طی ۶ سال اخیر شاهد کمترین میزان رشد سالانه تراکنش های شاپرک بودیم اما از لحاظ مبلغی کمترین رشد سالانه مربوط به سال ۹۸ بود.

در سال ۹۸ جمع کل تراکنش های شاپرکی ۳،۱۹۳ همت بود که نسبت به سال قبل از آن ۲۳ درصد رشد داشت. در سال ۹۷ این میزان رشد ۴۷ درصد و در سال ۹۶ حدود ۲۷ درصد بود. طی سال ۹۹ ارزش کل تراکنش های شاپرک به رقمی بالغ بر ۵،۳۵۷ همت رسید که نسبت به سال قبل ۶۸ درصد افزایش را ثبت کرد.

یک سال بعد جمع کل ارزش تراکنش های شاپرک با ۳۳ درصد رشد از ۷،۱۲۷ همت فراتر رفت. در سال ۱۴۰۱ نیز این مبلغ با ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل به رقمی بالغ بر ۹،۲۶۵ همت رسید.

رشد ۳۰ درصدی این شاخص در مقابل رکوردهای تورمی در این سال برخی تحلیل ها را به سوی کاهش تقاضای خرد در این بازار سوق داده است.

بررسی روند بلند مدت ارزش تراکنش های شاپرک طی ۶ سال اخیر و مقایسه آن با روند رشد تورم نشان می دهد مبلغ سالیانه تراکنش ها با رشد بیشتری نسبت به تورم در هر سال افزایش یافته و این روند صعودی از قدرت بالاتری نسبت به تورم برخوردار بوده است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید